הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
ישראל, ירושלים
תשתיות
הושלם
תשתיות תחבורתיות משנות מציאות
פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הוא מגה פרויקט אשר נבנה כחלק מהסכם במתווה זכייני שנחתם מול מדינת ישראל והגופים המממנים ובוצע ע"י אשטרום, בשיתוף חברת אלסטום הצרפתית. הפרויקט הינו מיזם תחבורתי מורכב אשר שינה את פני התחבורה בישראל והביא לשיפור משמעותי בוויסות עומסי התנועה, באיכות האוויר וברווחת הנוסעים.
העבודות לבניית התוואי הסתיימו בשנת 2011 וכללו קו רכבת של 14 ק"מ ולאורכו 23 תחנות נוסעים ו-12 תחנות שנאים המזינות את הקו. בנוסף, באזור הגבעה הצרפתית נבנה הדפו של הרכבת הקלה, יחד עם אזור תפעול ואחזקה של הרכבות ומשרדים של הזכיין והמפעיל. תוואי הבטון, אשר עליו הותקנו המסילות, נוצק באמצעות שתי מכונות אשר יוצרו באופן מיוחד לצורך זה וחייבו פיתוח תערובות בטון ייחודיות של הגוף הקבלני.
תהליך הבנייה היה רצוף אתגרים הנדסיים ולוגיסטיים ייחודיים, גם משום שהיה מדובר בקו הראשון אי פעם של רכבת קלה בישראל. העבודות לאורך מסלול עירוני צפוף ועמוס בתנועת כלי רכב, הולכי רגל ועסקים, הצריכה לבצע הסדרי תנועה מורכבים על מנת לאפשר לתושבים, לנהגים ולסוחרים המשך שגרה. זו גם הסיבה שהיה צורך בצוותי כוח אדם רבים כדי לאפשר עבודה רצופה גם בלילות. בנוסף, לאורך התוואי התגלו קברים ועתיקות, עובדה אשר חייבה עבודות עיקוף וגישור נקודתיות.