מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
ישראל, חיפה
כבישים ומסלולי תעופה
הושלם
מנהרות הכרמל
ישראל, חיפה
כבישים ומסלולי תעופה
הושלם
אשטרום, יחד עם שותף, לקחה חלק משמעותי בהקמתן של מנהרות הכרמל, אחד ממיזמי התשתיות הגדולים והמורכבים ביותר בישראל עד היום. הפרויקט כלל בנייה של שני צמדי מנהרות ומחלף מרכזי בואכה נווה שאנן, והוקם כחלק מהסכם ממשלתי במתווה זכייני ארוך טווח.
6ק"מ
אורך התוואי
8
גשרים
2,500טון
עפר שפונה ע"י 300 משאיות
מיזם תחבורתי יוצא דופן
פרויקט מנהרות הכרמל מחבר בין המבואות המערביים והמזרחיים של חיפה ומקצר משמעותית את זמן הנסיעה ביניהם. השימוש במנהרות הכרמל מפחית את זיהום האוויר, מצמצם את עומסי התנועה באזור ומשפר את איכות חיי התושבים בעיר וסביבתה.
אורך התוואי של המנהרות אשר נפתחו לתנועה בסוף 2010, הוא כ-6 ק"מ ובכל מנהרה 2 נתיבי נסיעה לכיוון המיועד. תהליך בניית המנהרות התחיל בשנת 2007 עם תכנון מוקפד, נמשך בחציבה ובפיצוצים תת-קרקעיים והסתיים ביציקת התוואי ובסלילה של נתיבי הכביש. האתגר העיקרי היה לבצע את העבודה ביעילות, תוך הפרעה מינימלית לשגרת היומיום של תושבי חיפה ושמירה על איכות הסביבה והמגוון הביולוגי.
במסגרת תהליך הבנייה, בוצעו כ-5,000 פיצוצים מבוקרים ופונו כ-2,500 טון עפר באמצעות כ-300 משאיות ובתוואי שנסלל במיוחד לצורך העניין. המחלף הראשי במרכז הכרמל מורכב ממכלול של 8 גשרים אשר נבנו בשיטות הנדסיות שונות - 4 מהם נבנו בשיטת הזיז המאוזן ו-4 נבנו כגשרי קורות. כל האלמנטים המתועשים לבניית הגשרים יוצרו במפעל אשקריט, אחת מחברות הבת של אשטרום קבלנות, שונעו והורכבו בשטח.